De Helmondse startup Lightyear presenteerde dinsdag het prototype van de Lightyear One, een elektrische auto die ook kan opladen met behulp van zonnepanelen.

Het prijskaartje van de Lightyear One bedraagt 149.000 euro, en dat is fors vergeleken bij de elektrische concurrenten die nu al op de markt zijn. Voor een Hyundai Kona Electric betaal je bijvoorbeeld minder dan een derde, 40.995 euro om precies te zijn. Tijd dus om deze nieuwe zonnebolide eens naast andere elektrische auto’s te leggen.

Lightyear is in 2016 opgericht door CEO Lex Hoefsloot en andere alumni van Solar Team Eindhoven, dat in 2013, 2015 en 2017 de World Solar Challenge won, de tweejaarlijkse wedstrijd voor zonnewagens dwars door Australië. Zij lieten zien hoe je op zonne-energie lange afstanden kan afleggen.

Mensen uit dat team wilden hun expertise ook graag inzetten om de eerste personenauto op zonne-energie ter wereld te maken. Lightyear heeft nu al meer dan 100 medewerkers.

Het bedrijf wil voor potentiële elektrische rijders een veelgenoemde drempel wegnemen: zorgen om de te beperkte actieradius. Dit lost Lightyear op door de 5 vierkante meter aan zonnepanelen op de ‘motorkap’ en het dak van de Lightyear One. Op een zonnige dag leveren die per uur 12 kilometer op aan actieradius op.

Daarnaast heeft de Lightyear One ook 'gewoon' een stekker voor in je garage of bij de snellader.

Lightyear-directeur Lex Hoefsloot toont de Lightyear One in Katwijk.

Lightyear zet hoog in qua accu. Op een volle batterij en bij normaal weer kan de Lightyear One meer dan 700 kilometer rijden. “Bij extreem koud weer garanderen wij een actieradius van ten minste 400 kilometer. Stel het is min 15, je zet de verwarming aan en je rijdt lekker door, dan nog haal je 400 kilometer", aldus Lightyear-directeur Hoefsloot.

Die 700 kilometer is fors meer dan de concurrenten; de Tesla Model 3 haalt nog niet eens de helft. Lightyear zet in op efficiëntie door onder meer lichte accu's te gebruiken, maar dat gaat ten koste van de rauwe prestaties. De zonne-auto trekt in 10 seconden op van 0 naar 100 km/u en dat is niet bepaald indrukwekkend. Wel heeft de gezinsauto lekker veel bagageruimte.

Bekijk hieronder de belangrijkste eigenschappen van de Lightyear One, Tesla Model 3 Standard Range, Kia e-Niro 64 kWh en Hyundai Kona Electric 64 kWh.


Lees meer over elektrisch rijden: